Nyt:

Retrospektiivinen näyttely 08.11.-24.11.2019

”Elvi Maarnin näyttely Strindbergin salongissa keväällä 1945 tuli monille täydellisenä yllätyksenä. Mistä on tämä taiteilijatar, kysyttiin, enhän ole hänestä aikaisemmin tiennyt? Elvi Maarnin aralle erakkoluonteelle on kuvaavaa, että hän epätoivoisesti vastusti tämänkin näyttelyn järjestämistä, mutta kaikesta huolimatta sen järjestämisessä onnistuttiin. Näyttely sai suuren menestyksen. Yleisö oli ihmeissään ja mieluisasti yllättynyt, kuten syvän taiteen näkemisen yhteydessä aina on laita….” Näin kirjoitti Antero Rinne, Suomen Taiteen Vuosikirja 1945.
Strindbergin näyttelyn tuoma suosio sekä julkisuus eivät miellyttäneet arkaa taiteilijaa ja hän vetäytyi maalaamaan omaan rauhaansa. Sen ajan kuuluisa taidekauppias Hellmuth van Assendelf myi hänen teoksiaan yksinoikeudella vuodet 1956-1977, ympäri Suomea. Van Assendelf maksoi taiteilijoille sovittua kuukausipalkkaa, joka takasi säännöllisen toimeentulon. Taiteilijan toimeentulo noihin aikoihin ei ollut mikään itsestäänselvyys. Samalla sopimuksella yksinmyyntioikeus rajoitti henkilökohtaisten näyttelyjen pidon.
Lähes puoli vuosisataa kului Strindbergin näyttelyn jälkeen, kunnes vuonna 1993 Elvi Maarni kutsuttiin Hämeenlinnan ja Turun Taidemuseoiden yhteisesti järjestämään ”Arvoituksellinen uni” -näyttelyyn, jossa oli esillä sotavuosien ja sodan jälkeisen ajan merkittäviä taiteilijoita. Näyttelyn teemana oli ”Romanttis-mystisiä ja surrealistisia piirteitä 1940- ja 1950-luvun suomalaisessa maalaustaiteessa”.
Vuonna 1999 Kiskon Kivimakasiinissa oli Elvi Maarnin laaja retrospektiivinen näyttely, jossa oli esillä hänen teoksiaan eri aikakausilta. Tämä näyttely onnistui yksittäisten keräilijöiden innokkuudella ja tarmolla.
80-luvulta lähtien Elvi Maarni lahjoitti teoksiaan hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka myivät niitä keskuudessaan ja veivät osan taidehuutokauppoihin. Juuri huutokauppojen myötä löysivät taiteesta kiinnostuneet henkilöt laajemmin Elvi Maarnin tuotannon ja teokset nousivat arvoonsa. Samaan aikaan teoksia alkoi esiintyä taideliikkeissä, gallerioiden yhteisnäyttelyissä ja taidemessujen osastoilla. Omista henkilökohtaisista näyttelypyynnöistä taiteilija kieltäytyi säännöllisesti, varmasti jo korkean ikänsäkin vuoksi.
Tyttärentytär Hanna Ruusulampi ehti haastattelemaan taiteilijaa tutkielmassaan ”Mystinen uneksija Elvi Maarni” (v. 1998). Tutkielmassa taiteilija kertoo mm. omakohtaisesti, ”miten isä vastusti ja halusi jarrutella taiteilijan kutsumisammattiin sekä turmioelämään ajautumista”. Puolen vuoden Ateneum-kokeilun jälkeen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi juuri perustettu Vapaa Taidekoulu (v. 1935). Siellä hän opiskeli seuraavat kymmenen vuotta.
Ars Longan näyttely on järjestetty Elvi Maarnin perheen myötävaikutuksella.

Menneet näyttelyt:

Pauli Juhani Vuorisalo oli suomalainen kuvataiteilija. Hän edusti niin sanottua pariisilaista koulukuntaa, joka teki kuvataiteita hyvin laaja-alaisesti. Vuorisalon tuotanto käsittää piirroksia ja grafiikkaa, guasseja, keramiikkaa, lasitöitä sekä taidetekstiilejä, kuten gobeliineja. 

Pauli Vuorisalo kuoli kaksi vuotta sitten ja nyt esillä on monipuolinen retrospektri tämän monipuolisen taiteiljan töitä 29.10-3.11.

Pauli Partanen 

“Miracle“ maalauksia ja lasiveistoksia. 

Näyttelyaika 4.10 – 27.10 2019

 

Ann Pelanne ja Jussi Aalto
Valokuvanäyttely Ars Longassa 29.9. saakka.
Jussi Aalto on helsinkiläinen valokuvaaja ja valokuvauksen opettaja, joka tunnetaan parhaiten muotokuvistaan. Hän toimi helsinkiläisen Kameraseura ry:n puheenjohtajana vuosina 2002–2006. Vuosina 1978 ja 1985 Aalto sai valokuvataiteen valtionpalkinnon. Vuonna 2006 hänelle myönnettiin taiteilijaeläke.

http://www.annpelanne.net

 

Tero Annanolli

La Primavera

maalauksia

5.4-12.5.2019

Tervetuloa!

—————————————————–

Mirja Ilkka ja Henri Kivioja

Luotujen laulu

maalauksia

7.3-31.3.2019

Lue artikkeli

—————————————————–

GINA SALARIS – KAIKILLA AISTEILLA

Muotoilija, Lasitaiteilija

KAJ ARD – WORN AND WINDSWEPT

Maalauksia

8.2.2019 – 3.3.2019